سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه‌اندازی شده است. در این قانون، تاریخ‌های مشخصی به عنوان فراخوان‌های اجرا اعلام شده است که بر اساس آن گروهی از شرکت‌ها مشمول اجرای قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی شدند. در ادامه ما به بررسی و تحلیل این سامانه می‌پردازیم.

با تصویب قانون تسهیل و پایانه‌های فروشگاهی، فراخوان‌های جدید جایگزین فراخوان‌های مذکور شدند و هر مودی باید تکالیف مشخصی را برای اتصال به سامانه مودیان و در نهایت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به این سامانه انجام دهد. این سامانه، سامانه‌ای تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور است که در آن به هر مودی یک کارپوشه اختصاص می‌یابد؛ مطابق قانون، ثبت‌نام در سامانه مالیاتی از وظایف صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است و باید از طریق کارپوشه اختصاصی خود در این سامانه، اطلاعات مالیاتی را با سازمان به تبادل بگذارند. این سامانه تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف رسیدگی ممیز محور مطابق قوانین سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی راه‌اندازی شده است.

دسترسی به سامانه مودیان از طریق آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir فراهم است. مشمولین باید صورت‌حساب‌های الکترونیک خود را مطابق فراخوان‌های اعلامی قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در موعدهای مشخص به سامانه، ارسال کنند. درگاه ملی خدمات الکترونیک مودیان، توسط سازمان امور مالیاتی طراحی شده تا علاوه بر تسهیل بررسی مالیات فعالان اقتصادی و پرداخت آن، نرخ فرار مالیاتی را با هوشمندسازی فرایند آن کاهش دهد. این سامانه پلی بین مردم و سازمان امور مالیاتی کشور است. هر کاربری که در سامانه ثبت نام کند، یک پنل کاربری خواهد داشت که به آن کارپوشه مالیاتی سامانه مودیان گفته می شود. تمام امور مربوط به پرونده مالیاتی مدویان مالیاتی در این کارپوشه انجام خواهد شد که در ادامه این نوشته، آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

سامانه مودیان

هدف از تاسیس سامانه مودیان مالیاتی چه بوده است؟

مهمترین هدف راه اندازی وبسایت مودیان و الکترونیکی شدن فرایند بارگذاری صورتحساب های الکترونیکی مالیاتی، جلوگیری هر چه بیشتر از فرارها و تقلبات مالیاتی، افزایش درامد عمومی کشور و کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد حاصل از نفت است. همچنین با استفاده از کارپوشه مودیان، هزینه وصول این اسناد هم برای مودیان و هم برای دولت بسیار کمتر شده است. هر چه فرایند ارائه اسناد مالیاتی و پرداخت آن برای واجدین شرایط راحتتر باشد، آنها بیشتر تشویق به پرداخت به موقع مالیات و شفاف سازی صورتحساب های مالیاتی خود میشوند.

کارپوشه مالیاتی مودیان چیست؟

کارپوشه درگاه ملی خدمات الکترونیک مودیان در واقع پنل کاربری اعضای این سامانه محسوب میشود. برای این که اطلاعات خود را در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کرده و صورتحساب های الکترونیک مالیاتی خود را بپردازید باید در این سامانه، کارپوشه داشته باشید. پس از عضویت در سامانه مودیان و وارد کردن اطلاعات لازم، به امکانات کارپوشه خود از جمله ثبت درخواست مالیاتی، بررسی پرداخت‌های پیشین، به صورتحساب های مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی و تبادلات مالی خود دسترسی خواهید داشت.

فعال کردن پنل کاربری مودیان علاوه بر تمام اینها، امکان دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان و مقدار آن را نیز برای شما ایجاد خواهد کرد. کار با کارپوشه سامانه مودیان و ثبت اسناد و فاکتورهای مالی در آن کاملا رایگان است.

کارپوشه مالیاتی مودیان چرا وجود دارد؟

برای این که بارگذاری اسناد و مدارک مالیاتی مودیان و همچنین پرداخت و اعتراض به مالیات محاسبه شده راحتتر انجام شده و تقلبات مالیاتی به صفر برسد، بخشی به نام کارپوشه در درگاه ملی خدمات الکترونیک مودیان طراحی شده که تمام اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی اعم از پرونده های مالیاتی و صورتحسابها در آن ثبت شده است.

صاحبان مشاغل از طریق این سامانه به طور مستقیم با سازمان امور مالیاتی در ارتباط هستند. استفاده از یک سیستم یکپارچه و دسترسی مستقیم مودیان مالی به سازمان امور مالیاتی از طریق کارپوشه مودیان، احتمال بروز خطا در محاسبه و پرداخت مالیات مودی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

چگونه از کارپوشه مودیان مالیاتی استفاده کنیم؟

برای استفاده از کارپوشه مودیان مالیاتی مودیان، باید ابتدا در این سامانه عضو شوید. برای این منظور وارد مرورگر خود شده و آدرس http://tp.tax.gov.ir را وارد کنید. درصورت عضویت قبلی از طریق بخش “ورود” و در صورت فراموشی رمز عبورتان، روی گزینه “فراموشی” کلیک کنید تا فرایند بازیابی رمز از طریق تلفن همراه شما انجام شود. اگر به تلفن همراهی که پیشتر با آن ثبت نام کرده اید دسترسی ندارید، از طریق گزینه “تغییر موبایل” اقدام کنید.

پس از تکمیل اطلاعات هویتی خود و ورود به کارپوشه خود در نرم افزار سامانه مودیان، میتوانید پرونده مالیاتی خود را انتخاب و آن را بررسی کنید. اگر نقصی در اطلاعات کارپوشه خود میبینید یا به محاسبه مالیات اعتراض دارید، میتوانید از دو طریق ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی و برگ ارزیابی برای ارسال اعتراض خود به مراجع مربوطه به صورت کاملا اینترنتی اقدام کنید.

کارپوشه سامانه مودیان

چه کسانی باید در سامانه مودیان عضو شوند؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب شغل، شرکت ها و واحدهای صنفی و غیر صنفی باید در سامانه مودیان کارپوشه مالیاتی داشته باشند و فاکتورهای خرید و فروش یا نقل و انتقالات مالی خود را در این سامانه ثبت نمایند. در صورت عدم ارائه مدارک و صورتحساب های مشمول مالیات در این سامانه طی زمان معین، بی توجهی به پرداخت مالیات و غیر فعال شدن کارپوشه، از تمامی تبادلات مالی کاربر مودی ممناعت به عمل آمده و حساب های بانکی شخص حقیقی یا حقوقی مسدود میگردد.

اصطلاحات مهم در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اصطلاحات جدید مالیاتی را معرفی کرده است. برای درک کامل قانون جدید پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به‌منظور اجرای بهتر قوانین، در قدم اول باید با تعاریف جدید و مهم ارائه‌شده در این قانون آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین اصطلاحات قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های اصلی سامانه مودیان
سامانه مودیان چهار ویژگی زیر را دارد:

  • تحت مدیریت سازمان مالیاتی است.
  • برای هر مودی مالیاتی یک کارپوشه تعریف می‌شود.
  • به وسیله‌ای که حافظه مالیاتی دارد متصل می‌شود.
  • مرجع ثبت، صدور و استعلام صورتحساب است.

پرداخت به موقع مالیات و شفافیت هر چه بیشتر تراکنش های مالی هر صاحب کسب و کاری، به نفع او و کل جامعه است. طی سالهای اخیر دولت با تمرکز بیشتر بر اخذ مالیات از واجدین شرایط و آسانتر کردن شرایط آن، سعی در ایجاد تعادل در اقتصاد تک بعدی ایران و بهبود وضعیت عمومی کشور داشته است. در این نوشته تلاش کردیم تا پس از تعریف مودیان مالیاتی و سامانه مودیان به زبان ساده، کارپوشه مودیان و ضرورت کار با آن را بررسی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا