شناسه یکتای مالیاتی چیست؟

می‌دانید شناسه یکتای مالیاتی چیست؟ حتما این روزها درباره مالیات دستگاه پوز از کسبه و صاحبین فروشگاه‌ها چیزهایی شنیده‌‏اید اما آیا واقعا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می‌‏گیرد؟ آیا برای هر تراکنش باید مالیات داد؟ و یا منظور از شناسه یکتای مالیاتی چیست؟ مودیان حقیقی و حقوقی از سال 1398 که ثبت نام در سامانه مودیان الزامی شد، باید در این سامانه ثبت نام خود را نهایی کنند.

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه کالاها و خدمات، دو مرحله مهم در فرایند راه اندازی امکان ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مؤدیان است. شما به عنوان یک حسابدار یا مدیر مالی پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) باید کد شناسه یکتا را از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی دریافت کنید و سپس کد شناسه کالاها یا خدمات را دریافت و از این اطلاعات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی استفاده کنید.

شناسه مالیاتی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد 6 رقمی و منحصر به فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. اهمیت این شناسه از آنجایی است که هر صورت‌حساب الکترونیکی که صادر می‌کنید باید شماره منحصر به فرد مالیاتی داشته باشد و بخشی از اعداد آن را شناسه یکتا مالیاتی تشکیل می‌دهد؛ بنابراین برای صدور صورت‌حساب الکترونیک باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی رجوع و شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت کنید. اگر از نرم‌افزارهای حسابداری برای صدور و ارسال صورت‌حساب الکترونیک استفاده می‌کنید باید شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت و در سیستم سامانه مؤدیان نرم‌افزار خودتان وارد کنید. می‌توانیم بگوییم که از هر روشی که برای ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان استفاده کنید، باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی را حتماً دریافت کرده باشید.

نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی به شرح زیر است:
دریافت فایل گواهی امضای الکترونیک (CSR)
دریافت فایل گواهی امضای الکترونیک (CSR)
ابتدا باید فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) را دریافت کنید. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوصی مثل سپیدار سیستم استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند فایل CSR را ایجاد کنید. ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به وب‌سایت درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir بروید.

ورود به کارپوشه

بر روی دکمه ورود به کارپوشه کلیک کنید.

انتخاب پرونده مالیاتی

در صفحه جدید، لیست پرونده‌های مالیاتی متعلق به شما نمایش داده می‌شود. پرونده‌ مورد نظر برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کنید.

دسترسی به شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی

در صفحه پرونده مالیاتی، بر روی شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی در سمت راست صفحه کلیک کرده و سپس در سمت چپ صفحه بر روی دکمه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی کلیک کنید.

انتخاب روش ارسال صورتحساب الکترونیک

در مرحله بعد باید مشخص کنید که از چه روشی برای ارسال الکترونیکی فاکتور استفاده می کنید. شما می توانید روش دلخواه خود را انتخاب کنید.

آپلود فایل کلید عمومی

دریافت شناسه

در مرحله آخر کافیست اطلاعات خود را تکمیل کنید تا شناسه خود را دریافت کنید.

شناسه کالا و خدمات

در اداره مالیاتی، برای کالاها و خدماتی که سازمان‌ها و موسسات ارائه می‌دهند، یک کد منحصر به فرد در نظر گرفته شده است که به نام شناسه کالا شناخته شده، این کد را چگونه باید برای محصولات و کالاهای شرکت خود اخذ کرد؟ در ادامه پاسخ سوال را به صورت کامل و جزئی توضیح خواهیم داد.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات

پیش از انجام هر کاری ابتدا باید وارد سایت www.tax.gov.ir ‏‌شویم، در قسمت سمت چپ و پایین سامانه، گزینه دریافت شناسه کالا و خدمات را انتخاب می‌کنیم، بسته به نوع خدماتی که ارائه می‏‌دهید، گزینه خدمت یا کالا و یا هر دو را انتخاب کنید و آن را دانلود نمایید.

هنگامی که می‏‌خواهید در سامانه مودیان صورتحساب ارسال کنید، شناسه 13 رقمی را وارد می‌‏کنید، ناگفته نماند که باید به 2 مورد زیر هنگام وارد نمودن شناسه کالا توجه داشته باشید:

نوع کالا در حالت داخلی و وارداتی دارای شناسه جداگانه است، پس اگر کالای شما داخلی یا وارداتی است شناسه 13 رقمی آن‌ها تفاوت دارند و اگر از یک نوع کالا هم وارداتی و هم داخلی دارید، باید شناسه‌‏ها را به صورت جداگانه و تفکیک شده وارد کنید.

بعضی از کالاها دارای مالیات ارزش افزوده برای فروش می‌‏باشند و بعضی از این مالیات معاف هستند. اگر شما به اشتباه برای کالایی که معاف از ارزش افزوده است این مبلغ را اضافه کنید، مشمول جرایم مالیاتی می‏‌شوید و اگر برای کالایی که مالیات بر ارزش افزوده دارد، این مبلغ را اضافه نکنید، به صورت خودکار از حساب شما کسر می‏‌گردد.

در نهایت در دسته انتخاب کالا، نام صنف خود را انتخاب کرده و نام کالا را با دقت انتخاب کنید که در مرحله بعدی می‌توانید شناسه کالا را از سامانه دریافت کنید.

غیر فعالسازی شناسه یکتای مالیاتی

برای غیر فعالسازی شناسه یکتا در کارپوشه به قسمت شناسه یکتای مالیاتی ثبت شده می‏‌رویم و روی آیکون (X) کلیک می‌‏کنیم. البته با این کار شناسه یکتای مالیاتی از پرونده حذف نمی‏‎‌شود و اگر شناسه یکتای حافظه مالیاتی جدید را درخواست بدهیم، شناسه مجددا فعال می‏‌گردد. اگر شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مودی پشتیبانی شود، با انتخاب گزینه حذف این شناسه غیرفعال می‏‌گردد؛ ولی اگر شناسه یکتای مالیاتی توسط شرکت معتمد پشتیبانی شود، این کار مانند حذف شرکت معتمد انجام می‏‌گیرد.

جمع‌بندی

داشتن شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و این شناسه برای صدور و مدیریت صورت‌حساب‌ها در مالیات کشور ضروری است. در این مقاله، جزئیات مهمی در مورد چگونگی دریافت، استفاده و در صورت نیاز غیرفعال‌سازی این شناسه را شرح دادیم. این اطلاعات می‌توانند به حسابداران و مدیران مالی کمک کنند تا فرآیندهای مالیاتی خود را بهبود ببخشند و به بهترین شکل از قوانین و مقررات مالیاتی کشور پیروی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا