صورت حساب الکترونیکی چیست؟

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، از تاریخ اجرایی شدن این قانون، تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید فاکتورهای فروش خودشان را در قالب صورت حساب الکترونیکی برای سامانه مؤدیان ارسال کنند. در متن این قانون، صورتحساب الکترونیکی به شکل زیر تعریف شده است:

صورت‌حسابی است داری شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود.

بنابراین، به زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که فاکتورهایی فروشی که قبلاً صادر می‌کردیم دو تفاوت اصلی با صورت‌حساب الکترونیکی دارند:

صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است، که توسط سامانه مودیان به فاکتور تخصیص داده می‌شود در حالیکه قبل از این مودیان مالیاتی فاکتورها را خودشان شماره گذاری می‌کردند.
تمامی صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر شده در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند، این در حالی است که فاکتورهای سابق به فرمت اصطلاحا فاکتور رسمی بین فروشنده و خریدار رد و بدل می‌شده است.
به زبان ساده می‌توانیم بگوییم که صورتحساب الکترونیکی چیزی شبیه به فاکتورهای فروش قدیمی است که انواع مختلفی دارد و شما با توجه به نوع کسب‌وکاری که در آن فعالیت می‌کنید باید یکی از انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی را صادر و به صورت هفتگی برای سامانه مؤدیان ارسال کنید. درباره اینکه این صورت‌حساب‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند و چطور می‌توانیم آنها را صدور و ارسال کنیم در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد.

در متن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی آمده است که صورتحساب الکترونیکی مالیاتی «صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود.»

مطابق این تعریف، مشخص است که صورتحساب الکترونیکی دارای یک شماره منحصر به فرد مالیاتی است که سامانه مودیان به فاکتور فروش اختصاص می‌دهد، یعنی دیگر لازم نیست مودیان خودشان فاکتورها را شماره‌گذاری کنند. افزون بر این، صورتحساب‌های الکترونیکی در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شوند، یعنی از این پس فاکتور رسمی در بین فروشنده و خریدار ردوبدل نخواهد شد.

بر اساس آنچه گفته شد، می‌توانیم بگوییم که صورتحساب الکترونیکی مشابه فاکتورهای فروش است. این صورتحساب‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به حوزه فعالیت خودتان یکی از آنها صادر خواهید کرد. اگر می‌خواهید بدانید که کدام نوع از صورتحساب‌ها برای شماست، پیشنهاد می‌دهیم بخش انواع صورتحساب الکترونیکی مالیاتی را مطالعه کنید.

انواع صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

مطابق اسناد انتشاریافته از سازمان مالیات کشور، صورتحساب‌های الکترونیکی سه نوع هستند که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

این صورتحساب شامل اطلاعات کامل فروشنده و خریدار است. بنا به تعریف، قانون مودیان مالیاتی را ملزم به ذکر تمام اطلاعات از قبیل اطلاعات هویتی خریدار، نوع فروش و مشخصات کالا می‌کند. مودیان مالیاتی باید توجه داشته باشند که صورتحساب نوع اول، در صورت ثبت شماره اقتصادی آن در سایت مودیان، به عنوان سندی برای محاسبه مالیات استفاده خواهد شد.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

تفاوت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی نوع دوم با نوع اول در این است که اطلاعات خریدار در صورتحساب نوع دوم ثبت نمی‌گردد. بنابراین، نمی‌توان برای اعتبار مالیاتی از این صورتحساب استفاده کرد، چون اطلاعاتی در مورد خریدار ثبت نشده است یا اطلاعات مورد تأیید نیست.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

در این صورتحساب مبلغ پرداخت‌شده به‌علاوه اطلاعات اندکی درباره فروشنده، زمان و تاریخ صدور فیش آورده می‌شود، اما اطلاعات دیگری درباره خریدار یا جزئیات محصول مشاهده نمی‌گردد. بنابراین، نمی‌توان از این صورتحساب نیز به عنوان سندی برای محاسبه مالیات استفاده کرد. برای مثال، رسید پرداخت خودپرداز در ردیف صورتحساب الکترونیکی نوع سوم قرار می‌گردد.

کدام نوع از صورت‌حساب را باید صادر یا دریافت کنیم؟

شما بر اساس اینکه چه نوع کسب‌وکاری هستید و طرف خرید یا فروش چه کسی هست باید در مورد. دریافت یا صدور صورت‌حساب توجه داشته باشید. در ادامه بررسی می‌کنیم که کسب‌وکارها بر اساس B2B یا B2C بودن چه نوع فاکتوری باید صدور کنند.

خرید و فروش‌های B2B

اهمیت آشنایی با انواع صورتحساب الکترونیکی از آنجایی است که اگر صورتحساب اشتباه دریافت کنید، اعتبار ارزش‌افزوده و هزینه شما محاسبه نخواهد شد. در حقیقت وقتی که کالا یا خدماتی را به یک کسب‌وکار دیگر می‌فروشید (یعنی اصطلاحاً معامله B2B انجام می‌دهید) باید صورت‌حساب نوع اول صادر کنید و اگر به عنوان یک شرکت، کالا یا خدماتی از کسب‌وکار دیگری دریافت می‌کنید باید صورت‌حساب نوع اول دریافت کنید. البته فروشنده می‌تواند صورتحساب نوع دوم یا نوع سوم صادر کند اما برای خریدار به عنوان اعتبار ارزش‌افزوده محاسبه نخواهد شد.

خرید و فروش‌های B2C

زمانی که شما به عنوان یک شرکت، کالا یا خدماتی را به مصرف‌کننده نهایی می‌فروشید به این نوع از معامله، خرید و فروش B2C گفته می‌شود. افرادی که خرید و فروش B2C انجام می‌دهد را به عنوان فعال اقتصادی در نظر نمی‌گیرند؛ بنابراین هیچ الزامی برای ارائه صورت حساب نوع اول ندارند. اما این اشخاص موظف به نصب پایانه فروشگاهی و صدور صورتحساب نوع دوم یا سوم هستند. شاید برای شما هم اینجا یک سؤال مهم پیش بیاید: چه تفاوتی دارد که صورتحساب نوع دوم یا نوع سوم صادر کنیم؟

اگر صورت‌حساب نوع سوم صادر کنید، امکان تفکیک بین کالاهای مشمول مالیات ارزش‌افزوده (مالیات بر ارزش افزوده چیست) و معاف برای سازمان امور مالیاتی وجود ندارد و در نتیجه همه اقلام فروش شما مشمول پرداخت مالیات ارزش‌افزوده خواهد شد. اما به دلیل اینکه در صورت‌حساب نوع دوم، نوع کالا و خدمات مشخص است، بابت کالاهای معاف هیچ مالیاتی از شما دریافت نمی‌شود؛ بنابراین با صدور صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد.

چند الگوی صورتحساب الکترونیکی داریم؟

هر کدام از انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی که در قسمت بالا درباره آنها صحبت کردیم، در قالب‌ها و شکل‌های مختلفی می‌توانند ارائه بشوند که به هر کدام از آنها یک الگو گفته می‌شود. صورتحساب نوع اول که مهم‌ترین نوع صورتحساب برای شرکت‌ها است در 7 الگو صادر می‌شود.

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تمامی فاکتورهای فروش باید حداکثر طی یک هفته در قالب صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان فرستاده شود. اگر در مدت زمان مذکور صورت‌حساب‌های صادر شده را به سامانه مؤدیان ارسال نکنید مشمول جرایم سنگینی که در ماده 22 این قانون به آنها اشاره شده خواهید شد. طبق ماده 22 این قانون، عدم صدور صورتحساب الکترونیکی در موعد مقرر مشمول جربمه ای برابر با 10% فروش‌هایی است که از این طریق انجام شده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا